magic timeAfgelopen woensdag vertoonden we in De Balie Cinema de derde film in de serie De Grote Verwenning. Dit keer: ‘It’s Magic Time’, van Marco Zuilhof, uit 2002. De film legt de flitsende ondergang van het vernieuwende internetbedrijf Magic Minds vast. Hoofdpersoon is de overdonderende aanvoerder van het bedrijf, Eric Bartels. Een prachtige film en een mooie figuur als aanjager om het eens te hebben over de relatie tussen overvloed (de gratis miljoenen die Magic Minds over de balk smijt) en narcisme (Bartels’ optreden). Jammer genoeg was mijn gast van de avond, psychotherapeut Jan Derksen, verhinderd. Zijn patiënten gingen voor. Als inleiding las ik onderstaande brief voor, gericht aan de hoofdfiguur.

Beste Eric,

Hoe gaat het met je?

En met de zaak?

Verdien je nog wat? – zou ik bijna vragen, maar dat is ZO van gisteren. Jij bent van morgen, denker en visionair op het gebied van persoonlijk leiderschap. Winst is het gevolg van ondernemerschap, niet het doel, dat soort dingen.

Tien jaar geleden maakte ik kennis met je, door een niets verhullende documentaire over de ondergang van je revolutionaire internetbedrijf Magic Minds.

‘It’s magic time’ is een schitterende film, en dat is voor een groot deel aan jou te danken. Je past in een illuster gezelschap. Wouter Bos en Andre Hazes: mannen die toegaven aan de verleidingsact van een documentairemaker. En vervolgens genadeloos werden gefileerd in de resulterende film. Wouter, Andre en jij zijn helden, omdat jullie ons zo dichtbij laten komen, dat het pijnlijk wordt. Dat het zorgvuldig opgebouwde imago stukje bij beetje wegsmelt. Dat het eigenlijk wonderlijk is dat je nog toestemming hebt gegeven om hem te vertonen.

Je eigen filmliefde komt ook een paar keer langs. ‘Any given Sunday’, met Al Pacino, laat je zien aan het personeel van je bedrijf Magic Minds, om te vieren hoe goed het gaat. En later nog een keer, om de overblijvers na een ontslagronde op te peppen.

Waarom toch die tweede keer? Wist je geen andere film? Had je moeite met het afscheid van het meeslepende, energieke, viriele Magic Minds? Of was het om je mensen weer even te laten zien dat jij de Al Pacino van de eerste internetboom was?

Het is misschien niet helemaal het visionaire dat je graag had willen tonen met Magic Minds – maar It’s magic time is absoluut een visionaire film. Want de combinatie van gratis geld, overspannen toekomstverwachtingen en, jawel, eindeloos opgeblazen ego’s zouden zes jaar later niet alleen internetbedrijven, maar ook banken, projectontwikkelaars, verzekeraars, en landen failliet laten gaan.

Hadden we allemaal maar wat beter naar je gekeken, tien jaar geleden, en er wat van opgestoken.

Hartelijks,

Patrick van der Hijden

Advertenties