In een witte tentoonstellingszaal liggen: een elektrische gitaar, in zijn flightcase, als in een doodskist. Twee mintgroene halters. Een zonnebank. Een krankzinnig uitgebreide keukenmachine. En, prachtig: blonde spoeling van de HEMA. Dingen die levens hadden moeten veranderen.

Kunstenaar Pierre Bismuth verzamelde deze objecten onder de buurtgenoten van SMART Project Space in Amsterdam, voor zijn tentoonstelling An Ocean of Lemonade. Een kritische expositie – kritisch op wat Bismuth kenschetst als de geslaagde kapitalistische utopie. We leven in overvloed, onze mogelijkheden zijn ongekend, de consumptiemaatschappij: een hoorn des overvloeds.

Het is nog niet zo gemakkelijk om te zien wat Bismuth bekritiseert met het verzamelen van spullen waarvan de eigenaren de verwachting hadden dat het hun leven ging veranderen. In onze consumptiecultuur spreken we een language of goods: we gebruiken consumptiegoederen om te laten zien wie we zijn, wat we willen, wat onze relaties zijn. Geen wonder dat we belangrijke besluiten in ons leven markeren met een aankoop. Die ons soms verwijtend aan blijven staren op zolder, of in de schuur.

Wat is dat toch? Komt het omdat we niet goed zijn in het onderscheiden van doelen en middelen? Komt het doordat we de magische werking van objecten overschatten? Omdat we de prijs die we betalen voor een Stratocaster of een fitnessapparaat opvatten als de eerste opoffering die alle oefening daarna gemakkelijker maakt?

Mogelijk kloppen meer verklaringen gelijktijdig, dat komt vaker voor.

Maar ik ben inmiddels razend nieuwsgierig naar de pendant van deze tentoonstelling. Welke aankopen maakten hun belofte wel waar? Zit daar dan ook een zonnebank bij? Of een gitaar? Bergbeklimmersschoenen? Veranderen objecten uberhaupt weleens levens? En wat zegt het antwoord op die vraag over onze consumptiemaatschappij?

An Ocean of Lemonade is nog tot 5 februari te zien in Smart Project Space in Amsterdam West. Met behalve andere lichtvoetig werk van Bismuth ook onder meer de prachtig-lelijke etsen van Cyprien Gaillard en mooi kapot gemaakte archiefkasten. Het blijft hedendaagse kunst he.

 

 

Advertenties